2016.09.28 18:08:29 ShoppingGuy

11 ok, amiért még ma betiltanám a készpénzt

Ismét Dühös Mókusék vendégeskedtek nálunk, és érdekes témát hoztak magukkal. Annyi okot tudnak felsorolni arra, miért nem használnak készpénzt, hogy ha mogyorójuk lenne ennyi, az egész telet kihúzhatnák. Az alábbi posztban ebből választottak ki 11 nagyon, de nagyon nyomós indokot. Vendégposzt! 

Tételezzük fel egy percre, hogy egy olyan világban élünk, ahol mindenki csak kártyával fizetne a Tescóban. Ekkor az áruháznak nem kellene minden nap pénzszállítókkal elvitetnie a bevételét a bankba, hiszen az már ott lenne. Ezzel rögtön spórolna csak a pénzszállításon évente minimum 300 milliót. De nem kéne kiépítenie drága csőpostát és nem volna szüksége multiszéfre sem. Nem kellene azzal bíbelődnie több alkalmazottnak, hogy mindig legyen elegendő váltópénz, és ez még csak a jéghegy csúcsa. Helyette az így megspórolt rengeteg pénzből csökkenthetné a kakaóscsiga árát, hogy versenyelőnyhöz juthasson. Én meg olcsó kakaóscsigához. Akkor miért is ragaszkodunk a készpénzhez?

keszpenz_2.jpg

Jöjjön 11 ok, amiért én biztos nem ragaszkodom hozzá.

1. Utálom az aprót
Ha nem készpénzzel fizetek, akkor nincs visszajáró sem. A pénztárcám icipici és szexi, lényegében már nem is pénztárca, hanem kártyatárca. Nem fogok holmi fémek miatt zsákkal járni, mint a mikulás. A papírpénzt -ha nagy ritkán kerül hozzám-, azt még becsíptetem, de aprónak helye sincs. Ha valahogy mégis muszáj az aprót is elraknom, akkor otthon azonnal megszabadulok tőle. Van is már egy nutellásüvegnyi apróm.

nutellas.jpg

2. Többet költök
Valahogy, ha készpénz van otthon, akkor azt el is költöm. Míg a számlámon a megtartandó összeget egy megtakarítási számlán elkülönítem, egyszerűen nem is nyúlok hozzá. Lehet, pszichológia, de a készpénz az én kezemben veszélyben van.

3. Túl nagyok a címletek
Ha felveszem a fizetésemet, akkor az 10 000-es meg 20 000-es címletekben jön ki. És akkor kezdődik a “Nincs kisebb?” örök körforgás.

4. Nem biztonságos
Lehet, csak az én fóbiám, de ha akár 50 000 forint lapul a zsebemben, akkor már rosszul érzem magam. Feszengek és stresszel. Eltántoríthatatlanul meg vagyok győződve róla, hogy a trolin a fagyiját nyaló 6 éves kisfiú pontosan tudja, hogy mennyi pénz van nálam és csak az alkalomra vár, hogy lankadó éberségem mellett egy pörgő-forgó rúgással hatástalanítson és megfosszon a pénzemtől. És ezek csak a kisfiúk. A kislányokról írni sem merek.

5. Nem tudok vele neten fizetni
Nem tudom, próbáltad-e már, de én nem tudtam a gépbe begyömöszölni a pénzt. Ha felveszem a fizum és lépten-nyomon készpénzezek, akkor elvágtam magam a netes vásárlástól, ahol egyébként jelentősen olcsóbban jutok hozzá mindenféle földi jóhoz. Az utánvét meg költség. Nem akarok költségeket. Ki akar?

6. Ha ellopják, akkor buktam
Ha a készpénzemet ellopják, akkor beülhetek a sarokba és ismételgethetem, hogy hogy lehettem ekkora hülye. Ha viszont a kártyámról lopnak, akkor azt visszakapom. Jobban tetszik. Sokkal.

7. Gyorsabb
Régen, ha a boltban valaki azt mondta, hogy kártyával fizet, akkor minden mögötte álló kiakadt, mert tudtuk, ez bizony lassú lesz. Ma már pont, hogy ez a gyorsabb.
Kártyát odaérintem -> kódot beütöm, ha kell -> már ott sem vagyok. Ezzel szemben készpénznél papírpénzszámolás + aprószámolás -> átadás -> a pénztáros beüti az összeget, hogy megtudja, mennyi jár vissza -> pénztár kinyit -> leszámol-kiszámol -> odaad.

8. A pénz koszos
Mármint nem úgy, hogy adózatlan, hanem tényleg. Én a kártyámat még a kezemből sem adom ki. Ahogyan nem szeretek olyan pékségben sem vásárolni, ahol azt látom, hogy ugyanazzal a kézzel szolgál ki, mint amivel a pénzt is fogja. Fóbia? Talán. De akkor sem szeretem.

9. A készpénz a bűn melegágya
Mégsem lehet a bűnözőknél bankkártyaterminál és az üzér sem fog kártyát elfogadni, amikor a tőlem ellopott laptopot eladja. Pedig ha nem lenne készpénz, akkor az ő életük is nehezebb volna. Megérdemelnék.

10. Kártyával 30 000-et is kereshetek évente
Ha betartok pár szabályt, akkor ez egyáltalán nem sci-fi. Kis odafigyeléssel bizony pénzt is lehet keresni a költésen, vagy akár úgy felfogni, hogy nekem minden pár százalékkal olcsóbb, mint a mögöttem állóknak.

11. Próbálj meg parkolót fizetni készpénzzel
Nem fog sikerülni. Apró meg nincs nálam. Kártyával viszont simán tudok parkolást is fizetni. Ráadásul pont annyit, mint amennyit parkoltam. Ha előre kell bedobnom, akkor eddig mindig többet dobtam be. Pénzkidobás.

Úgyhogy engem nem hat meg a havi két ingyen készpénz felvét sem. A készpénz egy drága és elavult fizetőeszköz. Olyan, mintha még mindig lovakon utaznánk. Kukába vele és jöjjön a jövő.

Címkék:online bankkártya fizetés tudatosság készpénz