7 dolog, amit biztos, hogy nem tudtál az elállási jogról
Veled is előfordult már, hogy vettél valamit egy webáruházban, és csak a kézhezvétel után derült ki, hogy mégsem tetszik? Főleg ruha vagy cipővásárlásánál még nagyobb a hibalehetőség, hiszen próba hiányában egyáltalán nem biztos, hogy a holmi pont úgy áll rajtunk, ahogy mi azt elképzeltük. Ez azonban nem kell, hogy visszatartson a kényelmes, gyors és egyszerű netes vásárlástól, hiszen pont ezért találták ki az elállási jogot!
Összegyűjtöttünk 7 fontos tudnivalót az elállási jogról, amiről ritkán esik szó.
1. 14 napos határidő a csomag kézhezvételétől számít.
Az interneten megvásárolt és kézhez kapott rendelés után a fizetés módjától függetlenül tizennégy napon belül meggondolhatod magad: visszaküldheted és visszakérheted az árát.
2. Nem kell megmagyaráznod, miért küldöd vissza.
A kibontott árut külön indokolás nélkül is visszaküldheted a kereskedőnek, akinek kötelessége azt visszavenni, és visszafizetni a vételárat.
3. Szolgáltatásokra is érvényes.
A 14 nap az online megrendelt szolgáltatásokra is vonatkozik, ekkor azonban a szerződés megkötésétől kell számolnod a határidőt. Nagyon fontos, hogy a szerződés megkötésének időpontjáról írásos nyom is maradjon, amivel az elállási idő kezdetét egy esetleges vita esetén később igazolni lehet.
4. A tizennégy nap akár 12 hónap is lehet!
A 14 napos határidő legfeljebb tizenkét hónappal hosszabbodik, ha a kereskedő előzetesen nem tájékoztatott téged arról, hogy 14 napig meggondolhatod magad. Az is tájékoztatásnak számít, ha a weboldalán feltünteti például a felhasználási feltételekben. Ha viszont a kereskedő a 14 napos határidő lejártát követő tizenkét hónapon belül pótolja ezt a hiányosságot, akkor az elállásra nyitva álló határidő az e tájékoztatás közlésétől számított tizennegyedik napon jár le.
5. Ha úgy döntesz, elállsz a vásárlástól, az eladó 14 napon belül köteles visszafizetni a vételárat, de csak azt!
Az áru visszaküldésével kapcsolatban felmerült közvetlen költségeket, pl. postaköltség, futárdíj stb. azonban neked kell megfizetned, kivéve persze, ha a kereskedő ezt vállalta.
6. Az elállás miatt téged semmiféle pluszköltséggel nem terhelhet a kereskedő.
A visszaszállítási költségen felül más díjat, illetve költséget a kereskedő nem követelhet, tehát nem mondhatja például azt, hogy ügyintézési díjként levon bizonyos százalékot a visszafizetendő vételárból.
7. Nem mindent küldhetsz vissza.
Van néhány terméktípus, amire nem érvényes az elállási jog, így nem küldheted vissza például a gyorsan romlandó termékeket, élelmiszereket vagy olyan műsoros CD-ket, DVD-ket, szoftvereket, amelyek csomagolását felbontottad.
Ha szeretnél még többet tudni az elállási jogról, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság oldalán bővebb információt is találsz.Itt olvasható a konkrét szabályozás is, közérthető nyelven.